-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)
-هل تعني آية التطهير (إنَّما يُريدُ اللّه ليُذهبَ عنكُم الرِّجسَ أهلَ البَيت وَيُطهِّركُم تَطهيراً) أنّ الزهراء (عليها السلام)طاهرة من كلّ خبث حتّي من الدماء الثلاثة؟
(0)
-آيـا آيـه تطهير شامل امامان شيعه (ع ) مي شود ؟ به چه دليل ؟ تعداد اهل بيت پيامبر(ص ) چند نفر هستند ؟(0)
-منظور از تطهير در آيه معروف تطهير چيست ؟(0)
-مراد از اهل بيت پيامبر (ص ) در آيه تطهير چه كساني مي باشد ؟ آيا حضرت علي (ع ) وفاطمه (س ) و همسران پيامبر (ص ) را شامل مي شود ؟(0)
-: نشكر لكم خدماتكم الجليلة من أجل الاسلام وتوضيح الرؤية الصحيحة لمذهب أهل البيت عليهم السلام وازالة اللبس والغبار عنه ولي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الايةهل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-لي سؤال ارج الاجابة عليه بشكل مستفيض مع اعلامي بالمصادر التي يمكن الرجوع اليها لما له من أهمية شديدة .
أجمع معظم علماء المسلمين المعتد برايهم علي أن آية التطير قد نزلت في الخمسة المطهرين رسول الله وعلي والزهراء والحسنين صلوات الله عليهم والسؤال هل هناك أدلة عقلية ونقلية تفيد بان باقي الأئمة من أبناء الحسين عليه السلام من مصاديق هذه الآية؟ وما معني الارادة في الاية هل هي تشريعية أم تكوينية؟ وجزاكم الله كل خير .(0)
-اگر ممكن است كتابي كه در آن احاديث قدسي با ترجمه فارسي چاپ شده است، معرفي نماييد.

(0)
-حديثي از پيامبر (ص) وارد شده است كه شهيد هفت خصلت دارد. آن ها چيست؟

(0)
-چگونه مي توان به مرتبه اخلاص كامل رسيد؟
(0)
-چگونه مي توان در همه كارها با خلوص نيت عمل كرد(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43120 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

تفسير خطبه نودودو كه درباره درخواست مردم از علي (ع) براي بيعت با وي و پاسخ منفي آن امام, ايراد شده, چيست؟
[مرا رها كنيد و به ديگري التماس كنيد, زيرا ما به استقبال امري ميرويم كه جنبهها و رنگهائي دارد و دلها بر آن تاب نياورد و عقول بر آن ثبات نميدارد. آفاق فضاي آينده را ابر فرا گرفته و راه راست مُشَوَّه و ناشناخته است.]
با طوفانهائي كه در پيش داريم و با عشقي كه من به عدالت دارم, شما تحمّل زمامداري مرا نخواهيد داشت, برويد براي خودتان زمامداري غير از من پيدا كنيد.
تقسيم مساوي بيتالمال جنجالها برپا خواهد كرد و من نميتوانم در تقسيم آن, در موارد لزوم تساوي, ميان افراد فرقي بگذارم, همانگونه كه رسول اللّه عمل فرموده است. او مجتهد نبود كه احتمال خطا در نظر و در كارش وجود داشته باشد, همه نظرات و اعمال و سخنانش [بجز آنچه از طرف خدا مربوط به تشخيص خود او بوده است] يا مستقيماً مستند به وحي بوده است و يا بطور غير مستقيم
«وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الهَوَي ا إِِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُحي» النّجم/3و4 [او از هوي سخن نميگويد, سخن او نيست جز وحيي كه به او وحي شده است].
وقتي كه من از گفتار و كردار پيامبر اكرم با كمال صراحت و بدون احتمال نظر شخصي مشاهده كردهام و شنيدهام كه درباره بيتالمال, سياه و سفيد و عرب و عجم و برده و مالك و مردم حقير نما و چشمگير فرقي با يكديگر ندارند, با اينحال چگونه ميان آنان تفاوت بگذارم آيا با نظر بِرَوش بعضي از گذشتگان, ايجاد اين تسويه, طوفان در اجتماع براه نخواهد انداخت
شما برويد براي خودتان زمامداري غير از من پيدا كنيد.
«وأعْلَمُوا أَنِّي إِنْ أَجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ مَا أَعْلَمُ, وَلَمْ أُصْغِ إِلَي قَوْلِ الْقَائِلِ وَ عَتْبِ الْعَاتِبِ»
[و بدانيد قطعاً من اگر پاسخ مثبت در اين امر بشما بدهم, طبق آنچه كه ميدانم با شما عمل خواهم كرد و به سخن هيچ گوينده و ملامت هيچ ملامتگري گوش فرا نخواهم داد.]
من حقيقت را از شما نگرفتهام كه تابع مطلق شما باشم.
اين جمله را به خليل بن احمد دانشمند بسيار معروف در علم و زهد و تقوي نسبت دادهاند كه درباره اميرالمومنين گفته است:
[احتياج همه به او و بي نيازي او از همه اثبات ميكند كه اوست امام همه در همه امور.]
روسو در كتاب قرار داد اجتماعي در توصيف قانونگزار [كه شامل زمامدار نيز ميباشد] چنين ميگويد: كه «سعادت او نبايد مربوط به جامعه باشد يعني نبايد در سعادت احتياجي به جامعه داشته باشد. ولي بايد حاضر شود به سعادت جامعه كمك كند» خلاصه, آن تملّقها و چاپلوسيها و فرياد واانسانا زدنها كه بعنوان سيره دائمي قدرت طلبان وسلطه جويان تاريخ بوده است بهيچ وجه براي عليّ بن ابيطالب معنائي ندارد. او خود را مديون جامعه ميبيند كه اصلاحشان كند و عدالت را برپاي بدارد نه اينكه براي حيات معقول الهي خود, نياز بگرفتن امضاء و تصديق از مردم داشته باشد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 16
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.